loading...
آب شیرین کن
ساناز اسدی بازدید : 39 شنبه 09 اسفند 1399 نظرات (0)

غشای نیمه تراوا

غشا نیمه تراوا , غشا اسمز معکوس , غشا

اسمز معکوس

به صورت طبیعی محلول از جایی که محلول رقیق وجود دارد به سمت محلولی می رود که غلیظ می شود. ولی این روند در سیستم ار او یا همان اسمز معکوس به صورت معکوس می باشد یعنی محلول از سمت محلول غلیظ به سمت رقیق می رود.

این جریان توسط پمپ فشار قوی به وجود می آید. و در نتیجه طی این فرایند آب تصفیه شده به دست می آید.

غشای نیمه تراوا در دستگاه های آب شیرین کن به روش اسمز معکوس که توسط فیلتر ممبرین عمل میکنند به گونه ای می باشد که غشاها به صورت فشرده به اطراف لوله می پیچند و  داخل هوزینگ نگهداری می شوند.

اسمز معکوس , فرایند اسمز معکوس , سیستم RO

فیلترهای ممبرین به کار رفته در دستگاه های آب شیرین کن صنعتی در سایز های ۲٫۵ و ۴ و ۸ اینچ موجود می باشند.

فیلتر ممبرین چیست: فیلتر ممبرانی که در دستگاه تصفیه آب به روش سیستم RO می باشد به صورت لایه ای بسیار نازک می باشد که از ورود برخی از یون ها جلوگیری می کند. از بااهمیت ترین و اساسی ترین کارایی های این نوع از فیلتراسیون حذف نمک موجود در آب می باشد. در گذشته برای تولید فیلترهای ممبرین از سلولز استات استفاده می کردند. ولی امروزه این فیلتراسیون از پلی امید می سازند. به دلیل این که پلی امید در از بین بردن نمک موجود در آب بسیار مناسب می باشد.

فیلتر ممبران

حال بپردازیم به کاربرد فیلتر ممبرین در سیستم RO :

سیستم RO یک روندی است که به تصفیه فیزیکی آب می پردازد. به این صورت که در روند سیستم RO آب به دو دسته زیر تقسیم می شود:

  1.  آب زلال
  2.  آب غلیظ شده

آب غلیظ منظور همان آب دور ریز می باشد.

نخستین بار فیلتر ممبرین را شخصی به نام لوئب ساخت که دوره ۱۹۶۰ را می توان دوره ای پیدایش سیستم RO دانست. اولین کشوری که برای این سیستم سرمایه گذاری کرد کشور آمریکا بود. بعد از آمریکا ناسا برای این سیستم سرمایه گذاری کرد.

این نوع از فیلتراسیون از غشا نیمه تراوا ساخته شده است . این فیلتر فقط مولکول های خالص را از خود عبور می دهد و از عبور دیگر املاح جلوگیری می کند.

از این نوع فیلتر برای انواع دستگاه های آب شیرین کن استفاده می کنند اعم از صنعتی و خانگی و دریایی البته با روش سیستم RO

این نوع فیلتر در قسمتی به نام پرشروسل قرار می گیرد که آب دارای املاح و ذرات معلق توسط فشار پمپ به داخل پرشر وسل می آید. که این پرشروسل ها  دارای یک ورودی و دو خروجی هستند آب خام از ورودی وارد پرشر وسل می شود و آبی که تصفیه می شود از یک خروجی و آبی که دورریز می باشند از خروجی دیگر خارج می شود.

انواع فیلتر ممبرین

فیلتر ممبرین , ممبران , آریا عمران

فیلترهای ممبرینی که در دستگاه های آب شیرین کن صنعتی به کار می روند دارای ۲ سایز در قطرهای ۴ اینچ و ۸ اینچ می باشند. این فیلترها بستگی به قطر آن ها به کار می روند و از این فیلتر ها برای تصفیه کردن آب لب شور، آب دریا، دارای مقاومت در مقابل رسوب، آب های شهری، نانوفیلتراسیون و … به کار برده می شوند.

نوع ممبرین یک پارامتر مهم دارد که میزان TDS آن می باشد. انتخاب نوع فیلتر ممبرین شما بسته به نوع ظرفیت دستگاه آب شیرین کن شمار دارد.

فیلترهای ممبرین دستگاه های آب شیرین کن صنعتی از ماده های پلیمری گوناگونی تولید می شوند، این فیلترها از نظر اشکال هندسی و موادی که در ساخت آن ها به کار رفته است متنوع می باشد. با اهمیت ترین این نوع فیلتراسیون عبارتند از:

  1. فیلتر ممبرین لوله ای
  2. فیلتر ممبرین حلزونی شکل
  3. فیلتر ممبرین الیافی
  4. نانوفیلتراسیون
  5. اولترافیلتراسیون
  6. میکروفیلتراسیون

فیلتر ممبرین لوله ای

این نوع فیلتر با ادغام شدن پلی پلی سلولز استات به وجود آمده و دارای شکل لوله ای در قطر ۲۰ تا ۳۰ میکرون و دارای طول ۲۰۰ تا ۲۵۰۰ سانتی متر می باشد .

فیلتر ممبرین حلزونی شکل

این نوع از فیلتراسیون مانند فیلتر لوله ای هم از ادغام پلی سلولز استات به وجود آمده که ضخامت این فیلترها ۱۰۰ میکرون می باشد . ساخت این نوع از فیلتراسیون به این صورت است که در میان لایه های آن توری از جنس پلاستیک به کار برده شده که به صورت فشرده به دور یک لوله از جنس پلیمر یا فولاد پیچیده می شود. و آن را در داخل یک قاب می گذارند.

فیلتر ممبرین الیافی

الیاف به کار برده شده در این فیلترها از جنس پلی امید می باشد. این الیاف ها در این نوع از فیلتراسیون به این صورت عمل می کنند که آب خام از آن ها عبور می کند و ذرات معلق موجود در آب میان این الیاف گیر می کند و آب را تصفیه می کند.

نانوفیلتراسیون

نانوفیلتراسیون ذراتی در سایزهای  ۰٫۰۰۱ را که در آب معلق می باشند از بین می برد.  این نوع از فیلتراسیون دارای منافذ بسیار ریزی در مقایسه با اولترافیلتراسیون و میکروفیلتراسیون می باشند که همه ی ذرات معلق موجود در آب را از بین می برد و مقدار قلیائیت اب را کم میکند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 522
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 25
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 95
  • آی پی دیروز : 40
  • بازدید امروز : 158
  • باردید دیروز : 63
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,047
  • بازدید ماه : 1,047
  • بازدید سال : 10,316
  • بازدید کلی : 17,420